Na hitro sklicani sestanek UO ni bil tako impulzivno sklican, kot se zdi. Kar se mene kot predsednika tiče, je bila na dnevnem redu zame pomembna samo ena in to nenapovedana točka:
odstop predsednika ZPLS
Obrazložitev
Letim že od leta 1974 in sem v svoji karieri doživel že marsikaj, ampak to, kar se je v preteklih nekaj letih dogajalo na JP sceni, pa presega moje dojemanje zdrave pameti. Potreboval sem kar nekaj mesecev, da sem dokončno obupal nad nekaterimi padalci, ki se imajo za avtoritete in mnenjske voditelje v tem športu. In pri tem žal nisem omejen samo na Slovenijo.
Močno si želim, da se motim, ampak vse bolj me prepričujete, da JP še po nekaj desetletjih obstoja, ne razumete pojma varnosti pri letenju. Vse je relativno, ampak relativizem (
http://en.wikipedia.org/wiki/Relativism) žal v letalstvu vedno trči ob rob atmosfere, ki pa je mehak samo na tisti strani, ki je ne dosežemo. Filozofija, da je moja resnica edino prava in da se lahko ostali svet postavi na glavo zaradi mene, se žal na tanko razmaže na trdnih tleh in GRS pospravi ostanke.
Uvajanje Comp klase je bil v svetovnem nivoju brca v temo. In ne samo to. V trenutku, ko je bila napovedana, sem Igorju Erženu, kot enemu pobudnikov za comp klaso jasno in nedvoumno povedal, da so se pri CIVL ustrelili v koleno. Zato zdaj jasno in glasno izjavljam, da je comp klasa in s tem tudi Igor, kot eden njenih tvorcev, moralno odgovoren za dogajanje na svetovnem prvenstvu v Piedrahiti. Ne samo za žrtve, tudi materialni stroški vseh ostalih tekmovalcev, povezani z nakupom opreme, gredo na rovaš šlamastike z comp klaso. Strinjam se, da so bili nameni comp klase dobri, samo z dobrimi nameni je tlakovana pot v pekel, pravi pregovor.
Ampak da bo slika popolna. Po prepovedi Comp klase, ki povsem dokazano ni zadosti varna, je trajalo kar nekaj mesecev, preden so JP genijalci tudi v Sloveniji prepovedali nekaj, kar je z uredbo in zakoni prepovedano v osnovi. Teh nekaj mesecev zamude mi je dalo misliti - očitno je bilo potrebno izvesti še nekaj mednarodnih tekem, kjer se da zaslužit še kakšen cekin. Zaradi teh nekaj cekinov?
Za nameček so geniji JP (prepričan sem, da večina JP ni v tej skupini) na zadnjem zasedanju CIVL uganili še eno modro. denar EHPU (torej denar tudi vseh članov ZPLS, ne samo tekmovalcev) so namenili za prenovo standarda EN 926 in pri tem upihnili modro: za vaš denar bomo prenovili samo tisti del standarda, ki se tiče nas, tekmovalcev. na tako izvajanje imam dve pripombi:
1. to je kraja, saj za denar vseh ekspilicitno rešuješ problem samo ozke interesne skupine
2. to je laž, saj že iz strukture standarda sledi, da ne moreš ločiti kriterijev in testov po grupah, ampak so le ti enotni, samo reakcije, ki pomenijo pasivno varnost, se ocenjujejo. Skratka, certifikat, objavljen na
http://www.para-test.com/index.php?opti ... &Itemid=37 za klaso B je za klaso D ali Ž natanko isti, le v najmanj enem okenčku je namesto B napisan D ali pa Ž zaradi mene. Zato 'dodajanje klase' brez prenovitve celotnega sistema sploh ni mogoče.
In na vse zadnje, definicija D klase je taka, da če padalo ne izpolni definicije (ne posameznih kriterijev, da ne bo pomote), je NEVARNO. Ne predstavljam si avtomobila, kjer bi v navodilih pisalo: D klasa: če želiš da bodo zavore prijele, zaviraj med 125 in 130 m pred ovinkom, v nasprotnem bo avto reagiral po svoje, in klasa E, če pritisneš na zavoro, bo morda avto celo začel ustavljti, vendar za to ne dajemo nikakršnega zagotovila. In še se najdejo cepci (se ne opravičujem zaradi izraza), ki trdijo, da varno letijo s padali, za katera je dokazano, da ni nujno, da se padalo povrne v leteče stanje tudi ob pravilni in pravočasni reakciji pilota. In taki modeli se štejejo za mnenjske vodiltelje v JP. Oprostite, ampak zame je to preveč. Kako daleč je taka zgrešena filozofija zasidrana v nekatere glave in se jim to zdi povsem samoumevno, ponazori tudi nesreča švicarskega testnega pilota med testiranjem padala priznanih tekmovalcev in konstruktorjev lani jeseni.
Skratka, v JP sceni je kulminiralo ignoriranje varnosti v obliki nesreč, povezanih ne samo z opremo, ampak tudi in predvsem z miselnostjo 'mnenjskih voditeljev' v Sloveniji, pa se vseeno nadaljuje s staro prakso, ki dokazano z dogodki zadnji let vodi v propad športa kot takega. Ne pozabite, nekaj let nazaj me je generalni sekretar FAI pozval, naj na mednarodnem nivoju izboljšamo varnost JP, sicer bo FAI prepovedal tekme v JP pod svojim okriljem (pa nisem nikoli bil kakšen funkcionar v FAI). Bojim se, da je JP spet pred istim problemom.
No in še za povrhu, desetletja je LZS ignoriral IPPI sistem, v lanskem letu pa je kljub očitno izraženim dvomom v sposobnost, LZS izdal IPPI kartico višjega nivoja, kot jo zasluži po svojih dokazilih. V redu, IPPI izdaja nacionalni aeroklub, samo tako ignoriranje pravil izdajanja si pa vseeno ne sme privoščiti. Če bi bil problem samo formalen, bi se ne repenčil, ampak fant enostavno vsebinsko ni izpolnjeval pogojev. In če ta pripetljaj povežem z ostalim dogajanjem, dobim sliko, ki kaže ne samo ignorantski odnos do varnosti, ampak tudi bazično nerazumevanje, kakšni so uveljavljeni postopki in prakse pri zagotavljanju varnosti.
Seveda slišim v ozadju, zmajar smotani, se nakaj repenči, raje pometi pred svojim pragom. No dragi moji, najprej po bremzi. Certificiranje zmajev, prepovedano friziranje s sprogi...in nazadnje na zadnjem SP ali EP Gerolf kot eden od favoritov ni smel tekmovati, ker ni uporabljal čelade s predpisanim testom (in ne sme tekmovati s tako čelado niti v Avstraliji...), vse to smo najprej pometli pred svojim pragom (in to ne brez odporov tekmovalcev), sedaj je tu v glavnem mir. Res je, da se je morala najprej pripetiti smrtna nesreča, da se je stvar premaknila, ampak se je in to takoj in brez pretiranega 'nabijanja'. Nobeden od kriterijev certificiranja ni bil prilagojen, popravljen ali friziran za tekmovlace, ker 'oni že vejo in znajo'.
Sedaj pa naj bo dovolj. Torej zaradi zgoraj opisanih dogodkov, še bolj pa zaradi v osnovi ne strinjam z odnosom do varnosti JP odstopam s funkcije predsednika ZPLS. Pri tem naj bo vsem jasno (čeprav bi se morda komu tako zdelo), da ni tukaj nobene osebne zamere, ne do Igorja Eržena ali kogar koli drugega. Igor je žal po funkciji izpostavljen, bolj kot žrtev iskanja kompromisa, ki ga ni in ne more biti. Splošen odnos do varnosti najbolj izpostavljenih pilotov (tekmovalcev, preletašev...) je tisti, s katerim se ne morem strinjati in nočem nikoli več na kakšni prireditvi gledati obraze 'najboljših' pilotov in ob tem pomisliti, koga ob letu ne bo več tu.
Jurij Franko
PS.
Moja osebna poznanstva znotraj ISO/EN organizacije so vam še vedno na razpolago (seveda pa ne za uresničevanje zgrešenih filozofij)